Skip to content
Læsø torsdag d. 25.7.24
 
Så er vi allerede midt i den 12. Læsø Kunstfestival, og året siden sidste generalforsamling er gået meget stærkt.
Festivalen i år begyndte med regn ved ferniseringen med ca 50-60 sjæle, som fik plads under teltet, som overgik til det gode vejr. Vi har fået en god start med mange besøgende og håber de sidste to dage fortsætter som i tirsdags, da de fleste udstillingssteder havde mange besøgende. Det endelige besøgstal vender vi tilbage med.
Hummeraftenen blev som sidste år afholdt søndag aften med 75 deltagere. Vort indtryk er, at man generelt mener, det er et godt tidspunkt, selv om det kan blive lidt stresset, da vi også hænger udstillinger op samme dag. Hyggelig aften med noget spontant musik. Bestyrelsen siger stort tak til alle medvirkende for jeres fine anerkendelse af vores arbejde. TAK.
Vi har i år to officielle Open Air-udstillinger, og der har været stor aktivitet på både Bouet og i Anlægget ved Byrum Kirke. Med live motorsavskunst og live maleri, udstillede værker og også et lille værksted, hvor børn kan tegne og hænge egne billeder op. Vi har et fyldigt program,  som vi har fået mange positive reaktioner på fra de besøgende. Der har været flotte besøgstal til de koncerter, der indgår i programmet med blandt andet en overfyldt Byrum Kirke til Natkoncert Koral III og Sommerkoncert v Duo Wittbrodts Tango-Mozartkoncert. Og vi har også haft minikoncerter, som vi plejer, performances og workshops med varierende antal besøgende. Og igen, vi vender tilbage med antallet af besøgende.
Vi havde en meget hyggelig foredragsaften v. Anna Mejlhede og Jens Thoms Ivarsson. Det blev vellykket, men dog med alt for få gæster, ca 50. Vores håb var mindst 100 og gerne 150. Det skal vi lære af.
Og det har været et meget lærerigt år. På mange måder – vi var 3 nye i bestyrelsen med behov for endnu én, da Henriette Flindt også fortalte, at hun ville gå ud af bestyrelsen i løbet af efteråret. Hun blev så til nytår og hjalp blandt andet med grundlæggende placering af kunstnere. Det var vi meget taknemmelige for. Suppleant Kirsten Larsen fortalte også at hun ikke ville fortsætte som suppleant efter nytår. Vi blev altså i princippet en hovedsaglig ny bestyrelse bortset fra Karina, som har været en god støtte, ligesom den tidligere bestyrelse har  været derfor os. Tak for det.
At være så mange nye har været en udfordring på forskellige måder. Vi skulle lære hinanden at kende, søge info, og sætte os ind i alt det foregående, finde en arbejdsrytme/metode, fordele opgaver og ikke mindst finde frem til hvordan vi ville udforme LKF 24.
Der var fra starten meget fokus på interne ting som mails, it-sikkerhed, fildelning etc og diskussion om forandring og nye idéer.
Vores næstforkvinde Tamara Paliienko har været »vores unge vilde« med mange idéer, som vi haft mulighed for at realisere nogle få af. Vi havde så mange idéer på bordet , at vi var nødt til at koge dem ned til noget, vi kunne nå med de resurser, vi har, menneskeligt og økonomisk.
Vi skulle også sætte os ind i fondsøgning, og Pia Tesdorf tog opgaven med at søge fonde. Det blev så 4 store ansøgninger (Region Nordjylland/Kulturudviklingspuljen, Region Nordjyllands Kulturpulje/Kultur i nærheden, Lemvigh-Mullers Fond, Den Jyske Kunstfond), og det lykkedes Pia at få 25.000 fra Region Nordjylland/Kultur i nærheden, dog med underskudsgaranti som vi været meget opmærksom på. Vi vil ikke sende penge tilbage. Vi siger mange tak til Region Nordjylland, og også til Pia for dette vigtige tilskud.
Vi fik også god hjælp af Lone Leth Larsen, som lavede et minikursus i fondsansøgning, da Pia ikke længere havde mulighed for at søge flere puljer. Efter det sendte vi flere ansøgninger: Augustinusfonden, som vi fik afslag fra, Tuborgfonden og Toyotafondet, som Rikke Villadsen søgte for os. Der fik vi heller ikke tilsagn. Rikke Villadsen søgte også om penge til The Sea is a Treasure i Byrum Kirke fra Grosserer L.F. Foghts Fond og skaffede de penge, som projektet kostede. Undertegnet fik tilsagn fra Fondet for Dansk Svenskt Samarbejde, Læsø Fish, Læsø Kommune samt Læsø Brandfonden, som betaler efter festivalen, når vi sender kvitteringer på de ting, vi ansøgte penge til. Tusind tak alle disse fonde!
Vi har i år også et nyt oplæg til sponsorniveauer, hvor det højeste sponsorbeløb er 4.500 for den største annonce. Dette har bl.a Estate Læsø, Sol & Strand og Storhaven sponsoreret. Vi har også indført medlemskab for Erhverv, hvor beløbet er 500,- per år. Vi fik ind ca. 20.000 kr fra lokale sponsorer totalt. Vi siger STOR TAK!
Vi har fået flere penge ind end sidste år, men da vi i år har satset på et par professionelle kunstnere/projekter som koster nogle penge, har vi også været nødt til at bruge lidt af vores kapital. I december 23, da alt fra LKF 23 var betalt, var der 114.000 tilbage på vores konti. I december 24 regner jeg med, at der er ca 90.000 tilbage på kontoerne. Og da vi nu har mere erfaring med fondssøgninger er vores mål at fylde vore konti op igen til 2025.
I starten blev Iben ekstern kasserer, og vi havde store problemer med banken, som ikke ville give adgang til hende. Når så Henriette officielt gik ud, kom Iben ind som bestyrelsesmedlem og fik adgang til banken, og Iben var meget tydelig med at dette er en måde at løse problematikken, men hun vil kun være kasserer og har ikke mulighed for at hjælpe med andre opgaver, da hun arbejder meget med andre ting.  Vi siger mange tak til Iben.
Som I ser, mangler vi vores Tamara, som nu er flyttet til USA. Hun har valgt at blive i bestyrelsen til generalforsamling, men forlader altså bestyrelsen fra nu. Også vores kasserer Iben vælger at gå ud lige som Pia. Vi har derfor haft stor fokus på at finde nye kræfter. Og det har vi behov for.
I løbet af året har vi valgt at have bestyrelsesmøde ca 1 gang om måneden på ca 1,5 h. Antal medvirkende har været lavt ved mange møder. Som bestyrelsesforkvinde tager jeg ansvar for, at vores bestyrelse ikke har fungeret så godt i dette år og håber, at vi lærer af det, og at vi tager god hånd om og forbereder vores nye bestyrelsesmedlemmer ordentligt om, hvad det indebær at gå ind i denne bestyrelse. Vi behøver input, idéer og kritiske øjner, og vi behøver også mange hænder, som kan knokle, så vi kan fordele opgaverne ordentlig efter hver og ens evne og interesse. Fordi vi skal finde glæde i det arbejde vi udfører, selv om nogle ting er en udfordring.
Vi håber på flere nye gode suppleanter, og vi har i år haft Linea Stoklund, som gerne fortsætter som suppleant. Det er vi meget glade for.
Vi behøver også mange eksterne hjælpere, og jeg er glad at vi fundet et fantastisk hold i år – men vi skal stadig være flere, når vi nærmer os uge 27-30 2025, hvis størrelsen på festivalen skal være som i år.
Det vigtigste er, at Læsø Kunstfestival fortsætter med at være en succes, og selv om ugen ikke er slut, så har vi fået så mange gode ord, men også allerede input til, hvad vi kan gøre bedre næste år. Meget handler om kommunikation og markedsføring.
Vi har som sagt et ekstra stort program i år, og vi kigger på, om der måske har været for meget at vælge mellem, eller om det er lige som det skal være i en festival: en buffet hvor folk kan vælge de aktiviteter, de har lyst til.
Fokus vil dog altid være de udstillende kunstnere, og vi håber også, at de er tilfredse med dette års festival og dem der ikke er, håber jeg kommer frem med deres input. Vi har 42 medvirkende udstillere og 20 udstillingssteder inkl. to Open Air-udstillinger. Jeg vil dog sige, selv om ugen ikke er over, og håber alle er enig, at foreningens formål er opfyldt:
»Læsø Kunstfestival skal arbejde for, at der på Læsø er mulighed for kunst-og kulturoplevelser af høj kvalitet.«
Det har også været vigtigt at få med en bredde af aktiviteter og kunst og indrage dem, der bor på Læsø så meget som muligt. At være transparente og åbne omkring festivalen. På den måde har vi også fået meget godt input, ikke mindst fra andre kulturvirksomheder på øen. Fokus har været at skabe gode samarbejder men også gode relationer, som på sigt kan give nye gode samarbejder. Nyt i år har været »Kunstpauser«, endnu en måde at indrage lokale virksomheder i festivalen, og som vi håber skal kunne udvikles til 25.
 
Jeg vil hermed gerne takke Tamara, Iben og Pia for deres indsats i Læsø Kunstfestival. Stort tak! Og jeg vil også takke Karina Bjerregaard for hendes utrolige arbejde dette år, ikke mindst med udfordringen at arbejde med en svensker, som ikke skriver korrekt dansk. TAK for al hjælp.
Til sidst vil foreningen gerne takke for de flotte donationer, vi har modtaget fra lokale erhvervsdrivende. STORT TAK!
Men den største tak skal gives til alle jer kunstnere, der er kommet her til Læsø i uge 30 og har bidraget til en flot festival.
 
På foreningens vegne, Varmt Tak.
 
På gensyn til Læsø Kunstfestival 2025
 
Elizabeth Brännström Jacobson
Bestyrelsesforkvinde

Back To Top