Læsø, torsdag d. 24. juli 202
Så er Læsø Kunstfestival 2025 i fuld gang – og sikke en uge, vi har!
Som altid en hyggelig start søndag aften med hummerspisning og hygge ved Ægirs Have, hvor kunstnere og mange frivillige lærer hinanden at kende. I år er der 42 kunstnere og 17 udstillingssteder, inklusiv Open Air ved Strandvejen i Vesterø.
Vi havde en dejlig åbning mandag med stort publikum ved Læsø Saltsyderi – i perfekt, overskyet ferniseringsvejr med en lille vind, særligt efter nogle hårde forberedelsesdage i 29 graders varme. En tak til hele hjælperholdet – alle fantastiske frivillige!
Der kom et varsel om skybrud, hvorfor performancen ”Valmuen” mandag aften blev aflyst. Heldigvis får vi set dele af den ved afslutningen i morgen, fredag, i stedet for.
Så kom tirsdagen, og endelig skulle det store projekt og arrangement Anders Koppel Trio & Dansere med Ulla Koppel som gæstesanger, bl.a. med numre fra Savage Rose-albummet Dødens Triumf – løbe af stablen, og det havde vi alle virkelig set frem til! Og det kunne ikke blive bedre – musik og dans i verdensklasse. En gave til Læsø, lige som vi havde håbet på.
Vi fik tilladelse fra kommunen til at sælge 320 siddepladser og 280 ståpladser. Alle 320 pladser blev fyldt op undtagen fire i sidste minut. Vi solgte 75 ståpladser, hvilket er meget mere end forventet. Alt har fungeret fint med billetsalg og bestilling af billetter. Vi kunne dog ane en vis frustration over, at vi ikke havde flere siddepladser, men da det ligger uden for vores kontrol og er bestemt af brandsikkerhed, har folk haft forståelse.
At gå i gang med et projekt af denne kaliber her på Læsø har i lang tid været nervepirrende, og der har været en del diskussioner internt i bestyrelsesgruppen, da det jo de facto er et meget kostbart event for en lille frivilligforening som Læsø Kunstfestival.
Idéen kom fra vores Rikke, som har stor viden og erfaring inden for dansk kultur, og vi troede på, at det ville blive et tilløbsstykke med et godt billetsalg, som kunne dække en stor del af udgifterne. Og vi blev nødt til at fokusere fremad, tro på projektet og sørge for at komme i mål.
Vi håbede også på fondsstøtte og har brugt meget tid på flere fondsansøgninger, alle baseret på tekster af Rikke, korrekturlæst af Keld og indtastet af undertegnede i de forskellige ansøgningsskemaer. De fonde, vi søgte, var Louis-Hansen Fonden, Beckett Fonden, Augustinus Fonden og Sparekassen Danmark Fonden Dronninglund, hvoraf vi fik 20.000 kr. – primært til scene, lyd og lys – af sidstnævnte.
Vi fik 15.000 kr. fra Læsø Kommune til projektet og i alt 40.000 kr. fra Nordea Fonden, øremærket ”musik, performance og foredrag”. Vi har mange udgifter til andre projekter, som også dækkes af denne støtte fra Nordea Fonden, hvorfor hele beløbet på 40.000 kr. ikke skal bogføres under dette projekt.
Vi havde 68 pladser til 350 kr. stykket, hvoraf otte indgik i sponsoraftaler. Af de resterende pladser til 225 kr. stykket var seks fribilletter, og 23 blev booket til frivillige samt Koppel-familien – men det lykkedes as at sælge flere af disse den sidste dag for at fylde op. Endelige tal vender vi tilbage til, men vi kan konstatere, at projektet har været vellykket, også økonomisk. Vi skal ikke gå i plus, med tanke på den støtte vi har fået – og det vil vi heller ikke – men det ser ud til, at minusposten ikke bliver særlig stor.
Reaktionerne efter koncerten har været overvældende positive – den overordnede tilbagemelding fra mange er: ”En helt fantastisk aften!”
Udover de nævnte fonde har vi modtaget støtte fra Læsø Fiskeindustri, Sol og Strand, Estate Læsø og ikke mindst fantastiske Storhaven. Det er rørende at mærke velviljen fra erhvervslivet på øen. Mange støtter med 3-cifret beløb eller erhvervsmedlemskab. Og ikke mindst tusind tak til alle medlemmer!
Onsdagens store begivenhed blev også meget vellykket – dels med solodans v. Margarida Silva, som dagen før sammen med sin makker Timo Andermatten dansede sin nyfortolkning af Dødens Triumf, og som nu opførte et abstrakt, konceptuelt stykke lige inden Bente Scavenius’ foredrag. Vi var lidt bange for det korte tidsrum og advarede om, at vi ville lukke dørene i løbet af dansen. Det store lokale, som Læsø Hallen er, gjorde dog, at det ikke blev nødvendigt, og det hele fungerede fint.
Vi reducerede de 320 stole fra dagen før til 150, og de blev fyldt op. Da vi valgte at lave billetter, hvor vi beholder én del, kunne vi tælle til 133 solgte billetter. Vi deler indtægter og udgifter med Læsø Kunstforening, undtagen vin-, øl- og vandsalg, som er vores. Og Bente Scavenius var som forventet en meget god foredragsholder – et fyldigt foredrag, som fængslede os alle. Fantastisk!
Og så er der alle de mange andre arrangementer: minikoncerter, workshops m.m. Det bliver spændende at få tilbagemeldinger fra både kunstnere og besøgende. Vejret har været omskifteligt: skybrud, varme og badevejr, så det ersvært at sige, hvor meget det påvirkede besøgstallene. Sidste år talte vi ca. 11.000 besøg. Med Open Air så centralt må vi vurdere, hvor mange vi tror passerede gennem kunststien. Og med de høje besøgstal ved de store events burde det se godt ud også i år.
Programmet i år er mere sammenhængende end sidste år, hvor vi havde endnu flere og mere spredte aktiviteter. Vi lærer hele tiden! Det ville være let at fylde 10 dage i stedet for fem, men vi må begrænse os. Planlægningen af næste års festival starter allerede i august, og programmet plejer at være fyldt op inden nytår, så tilbud derefter ryger videre til næste år.
Et stort plus i år har været en meget aktiv bestyrelsesgruppe – vi har som regel været fem til otte til stede på møderne, og engagementet har været stort. Suppleanterne har ydet langt ud over det forventede, og det er vi meget taknemmelige for.
Vores Open Call i efteråret med sponsorerede opslag på sociale medier gav flere ansøgere end nogensinde – og vi måtte desværre sige nej til ca. 30%, for at skabe en god, varieret og harmonisk sammensætning. Det er ikke altid et spørgsmål om kvalitet, men om sammenhæng.
Et tilbagevendende spørgsmål er, hvor meget Læsø skal fylde i udvælgelsen af kunstnere? Vores vedtægter garanterer ikke deltagelse for Læsøboere, men vi har stræbt efter en fin balance mellem lokale og udefrakommende kunstnere. Og hvad er en “Læsø-kunstner”? Én der bor her, er født her, har sommerhus, eller blot elsker øen? Og hvem ved, måske kunne vi inspirere flere kunstnere til at opdage Læsø.
Vores mål er klart og ifg vedtægterne: »Læsø Kunstfestival skal arbejde for, at der på Læsø er mulighed for kunst-og kulturoplevelser af høj kvalitet«. Målet har været at finde balancen mellem det trygge, smukke og traditionelle – og det, der overrasker som nyt og spændende. Det skal være et højt niveau i selve oplevelsen af Læsø Kunstfestival.
Festivalen skal afspejle Læsø, og vi forsøger at sætte lys på lokale aktører og virksomheder i programmet. Som kulturkonsulent Sina sagde i sin åbningstale: “…at gøre kunsten tilgængelig ved at placere den ude i de rum, vi til daglig færdes i.” Open Air er et konkret eksempel på dette – hvor man ikke bare møder kunst, men også Læsøs natur. Og igen i år har vi mærket, hvor stor betydning mødet mellem kunstner og publikum har – det er derfor, vi gerne vil have kunstnerne til stede hele ugen.
I aften ser vi frem til flygelkoncert, og i morgen afslutter vi med hygge, oplæsning, musik og lyskunst på Læsø Saltkur.
Men før disse sidste programpunkter er vi nødt til at finde nye bestyrelsesmedlemmer. Undertegnet træder ud efter to år i bestyrelsen. Det har været en ære at bidrage sammen med alle involverede til at fortsat udvikle Læsø Kunstfestival. Desværre lykkedes det ikke at få flere af mine kollegaer til at blive i bestyrelsen til LKF26. Livet byder på både gode og svære ting – og det påvirker desværre vores beslutning og muligheder for at fortsætte med at engagere os i bestyrelsen, dog af helt forskellige årsager.
Men der er mange, som gerne vil hjælpe som frivillige – inkl. mig selv. Jeg har forberedt overlevering til en ny bestyrelse, samlet al viden ét sted og lover at være tilgængelig med hjælp og støtte. Vi er her – måske til fondsansøgninger, udvalg, kommunikation og/ eller sociale medier – det bestemmer den kommende bestyrelse. Bare spørg os.
Det kræver forskellige kompetencer i bestyrelsen – ikke mindst nogen, der er trygge ved computere, da 95% af arbejdet sker digitalt i løbet af vinterhalvåret. Og det er også fint, hvis ikke alle er kunstnere, men kommer med andre erfaringer og nye øjne. Dog er det selvfølgelig en fordel at være interesseret i kunst og kultur og have nogen viden om det.
Karina Bjerregaard, som har været med siden 2012, genopstiller som bestyrelsesmedlem som et stadigt anker med lang erfaring og er den, der har lavet det meget populære og roste programkatalog i alle år. Vi har gjort vores bedste for at finde de nye fire øvrige bestyrelsesmedlemmer, som er nødvendige for at opfylde vedtægterne, som siger fem bestyrelsesmedlemmer og én suppleant. Tidligere har der dog været to suppleanter, allerede inden jeg kom ind i billedet. Linea Stoklund genopstiller som suppleant, medmindre der er nogen, der vil tage hendes plads.
Jeg håber inderligt, at nogle på Læsø har lyst til at træde ind. Og hvis det ikke lykkes, må vi overveje, om det er tid til at ændre strukturen. Er festivalen blevet for stor til at drives af frivillige alene? Eller er tiden inde til en ny bestyrelse og formand, der bedre kan uddelegere arbejdet og inddrage hjælp udenfor bestyrelsen, også i vinterhalvåret, lige som i ugerne før festivalen starter? Uanset hvad, står vi tidligere medlemmer klar til at hjælpe. Man kan altid spørge os – og vi hjælper gerne.
Der er meget at vinde ved at være med i bestyrelsen: nye venskaber, erfaringer og fællesskab.
Til sidst tak til Karina for, som altid, et godt arbejde, ikke mindst med kataloget! Og stor tak til Rikke, Susanne, Juliane, Keld og Linea for jeres utrolige indsats i år! Og tak for jeres gode venskab, humor og mange glade stunder!
Stor tak til publikum og de besøgende op den største tak går til alle dygtige kunstnere som givet os en fantastisk Læsø Kunstfestival 2025!
På bestyrelsens og foreningens vegne/Varm tak!
Elizabeth Brännström Jacobson, bestyrelsesforkvinde
